Deze week was ik via mijn netwerkvereniging Maatschappij van Nijverheid en Handel, bij een heel bijzonder bedrijf: TESLA. Uiteraard ook voor een proefrit! Een optimale Customer Experience of CX in het marketing jargon.
Vooroordeel
Interessant was om te zien hoeveel vooroordelen er zijn over dit bedrijf. Ook ik dacht dat ik alles al wist. Maar er zijn veel ‘broodjes aap’ in omloop zoals: de auto komt onder stroom te staan bij een ongeluk, na een ongeluk komen er mannen in witte pakken van TESLA, enz. enz.
StarTrek
Maar deze auto is best indrukwekkend. Zijn besturingssysteem is opgenomen in een netwerk van computers. Het is een systeem dat ‘leert’ b.v. waar de Amsterdamse hoge bruggen zijn (zodat de luchtvering de auto tijdig omhoog pompt en de bodemplaat de grond niet raakt), maar ook bijvoorbeeld hoe het zelfrijdende systeem beter kan reageren op onverwachte verkeerssituaties. Voor de ‘trekkies’; je wordt opgenomen in de ‘collective’! ?
Weetjes
In de krant lees je nog steeds over de grote (aanloop)verliezen bij TESLA, maar wist je ook dat deze auto wel degelijk heel goed verkoopt (er is 4 maanden levertijd) en dat er al 200.000 auto’s per jaar van gemaakt worden? Of wist je dat de hele bodemplaat vol accu’s staat en door haar constructie toch heel veilig is?
Non-authorized info
Door je oor goed te luisteren te leggen op zo’n evenement hoor je toch vaak meer dan men kwijt wil. Bijvoorbeeld dat TESLA voor de Europese assemblage voor Tilburg koos, om vooral fiscale redenen!
En, nu wordt het interessant, dat de ‘app’ Flitsmeister eenvoudig geïnstalleerd kan worden op de boordcomputer, zodat je precies weet waar de flitsers staan!
Brullende motoren
Voordat we mee mochten rijden kregen we een zeer positief verhaal over de oprichter van de marketing manager. Zoals mijn buurman zei: “het lijkt wel of die Elon Musk een god is!” Hij wil nu het wereld energieprobleem helpen oplossen met zonnepaneel daken (overname Solar City) en ‘powerpacks’ om die energie op te slaan in je eigen huis.
Als je dat hoort, dan verwacht je dus ook zonnepanelen op het dak van dit Europese hoofdkantoor. En dat het personeel allemaal elektrisch rijdt. Niet dus. Geen zonnepaneel te vinden maar wel twee personeelsleden met elk een dure, brullende Ducatti voor de deur. Niet bepaald een toonbeeld van milieubewustheid! Kortom, ze hebben bij TESLA een goed verhaal, maar echt ‘consistent’ zijn ze nog niet.
Mijn CX in de X
En toen mochten we instappen. Er waren 4 wagens en 50 mensen, dus zelf rijden kon helaas niet. Met drie andere passagiers reed ik mee in de Model X. Het was zeker een ervaring om die vleugeldeur boven je omlaag te zien gaan. Bijzonder aan die vleugeldeur is dat die het sluittraject aanpast aan elke situatie. Een laag dak van een parkeergarage bijvoorbeeld zal hij niet raken (de deur stopt op tijd) en net zomin raakt de deur de direct naast jou geparkeerde auto (de deur kan in delen ook recht omhoog).
En toen stonden we voor een stoplicht. Zou ie echt in 2.7 seconden de 100 KM bereiken? Helaas, er was teveel verkeer om dat te mogen ervaren. Maar in de stoelen gedrukt, dat werd je zeker! En ‘kijk eens mama zonder handen’ sturen kan ie ook! Zelfs rijstrook wisselen kan hij automatisch. Je gaat er meteen echt zin in krijgen, zo’n wonder van techniek!
‘Koopje’ zo’n TESLA?
En dan informeer je toch eens naar de prijs. De Model S koop je al vanaf 80.000,- maar als je de actieradius wil vergroten (en dat wil je!) dan betaal je al gauw 10 of 20 duizend meer. Maar zeggen ze bij TESLA, na 3 jaar krijg je wel 70% van de aankoopwaarde terug, want de tweede hands TESLAS zijn niet aan te slepen.
Dan denk je dat valt reuze mee! Maar als Trendwatcher in spé toch even een kanttekening. Stel nu dat toekomstige versie nog betere accu’s krijgen? Of dat onze Duitse vrienden, geschrokken van de dieselaffaire, met een goedkoper alternatief op de proppen komen? Wat zou dat doen met die restwaarde van 70%?
Ze noemen de nieuwe fabriek van Tesla de Giga fabriek. Maar tot nu toe zijn het vooral de verliezen bij Tesla die Giga zijn, dus vraag ik mij af of TESLA er nog wel is over 3 jaar? En hoe kan ik Elon dan aansprakelijk stellen als hij op Mars zit met zijn volgende project Space X? Ofwel, mooie auto! Maar is die TESLA van Elon Musk niet stiekem de ‘Spijker’ van Victor Muller op steroïden?
Jan Mulder, Market onderzoeker en oprichter van Market Vision
Jan Mulder is onderzoeker bij Market Vision. Jan heeft Market Vision in 1996 opgericht na het opdoen van marketingervaring bij een van de eerste Personal Computer firma’s (Kaypro) en juridische ervaring bij Fokker Ruimtevaart. Zijn huidige expertise is gebaseerd op meer dan 15 jaar onderzoek bij hotelketens zoals Radisson en Novotel. Jan heeft de afgelopen 5 jaar ook het vak ‘onderzoek’ onderwezen bij Hogeschool Windesheim Flevoland. Jan woont en werkt in Amstelveen. Jan heeft een Bachelors behaald aan de University of Puget Sound en een Masters aan de University of Oregon.