Ontbijt enquête

Terug naar overzicht >

Ik ben lid van een ontbijtclub, zoals er zoveel zijn. Netwerken is (net) werken. Jij helpt anderen en zij helpen jou. Je betaald daarbij voor het netwerk EN voor het ontbijt, al is dat laatste vaak een sluitpost.
En sluitposten mogen niet teveel kosten. Dus toen de prijs van het ontbijt omhoog ging, en er geen Champagne voor terugkwam, ontstond de discussie over de samenstelling van het ontbijt.
Want ja, waarom staat er zoveel appelsap? Had dat geen kraanwater kunnen zijn? En waarom is er geen yoghurt? Of kwark? Tja, zoveel mensen zoveel voorkeuren, maar hoe stem je dat nu op elkaar af?

De ontbijt enquête

Tijd voor een enquête onder de leden! Doelstelling bepalen, enquêteren, data analyseren en conclusies trekken. Maar wat moest die enquête nu opleveren en voor wie? De organisator wil tevreden leden, de uitbater wil nog winst kunnen maken, de leden willen wel betalen maar dan voor iets dat ze ook echt gaan opeten.
Om te achterhalen hoe het aanbod scoorde, heb ik een lijst opgesteld met multiple choice vragen en om te achterhalen wat de leden gewend waren te eten op weekdagen maakte ik gebruik van ‘open’ vragen. En omdat je van een ‘extern’ ontbijt eigenlijk iets meer verwacht, heb ik gevraagd naar het weekendontbijt (voor velen net even luxer).
Suggesties voor toevoegingen heb ik verzameld door middel van een open vraag. De enquête heb ik opgemaakt in (en verstuurd met) Google Forms.

Verrassing?

Bij de analyse bleek al snel dat de appelsap ‘eruit’ kon en de yoghurt ‘erin moest’. Dat was geen verrassing. En dat is goed te begrijpen als je ontdekt dat 70% op werkdagen yoghurt als ontbijt heeft. In het weekend is het ‘gekookte ei’ voor 50% van de deelnemers standaard.
Specifiek voor het ontbijt bij deze Club kwam naar voren dat het ‘broodje ei’ kon blijven, maar dat het broodje met ‘gesmolten kaas’ als te machtig ervaren werd. Een mooie besparing voor de uitbater. De uitbater had de ‘yoghurt’ al even uitgeprobeerd met ‘activia’. Dat werd niet gewaardeerd. Verse yoghurt wilde men, liefst met noten! met kiwi! met banaan! en ook avocado!

Best practice?

Zo nu weet je het, het ideale ontbijt is met yoghurt en sinaasappelsap (niet met appelsap) en soms een ei erbij. Maar kan je dat nu universeel toepassen als ‘best practice’? Lange halen, snel thuis, lekker! Nou daar zou ik maar even niet op rekenen, zeker niet als hotel zijnde. Bij een landelijke hotelketen waar wij ook onderzoek naar het ontbijt deden, bleek nl. dat je b.v. geen Friese kruidkoek in Groningen moet serveren, of in Twente..

Er bestaat bij de gasten al snel een verwachting over een lokaal ontbijt en ook aan die verwachting moet je voldoen. Bovendien verwachtingen en (eet)gewoonten veranderen. Daarom is zelfs bij Van der Valk al jaren geleden de fameuze kers van de appelmoes gehaald! 😊

Meer weten over dit onderzoek of de opzet van ontbijt onderzoek? Mail mij! Jan.mulder@marketvision.nl

JAN MULDER, MARKET ONDERZOEKER EN OPRICHTER VAN MARKET VISION
Ik ben onderzoeker bij Market Vision. Ik heb Market Vision in 1996 opgericht na het opdoen van marketingervaring bij een van de eerste Personal Computer firma’s (Kaypro) en juridische ervaring bij Fokker Ruimtevaart. Mijn huidige expertise is gebaseerd op meer dan 15 jaar onderzoek bij hotelketens zoals Radisson en Novotel. Ik heb de afgelopen 5 jaar ook het vak ‘onderzoek’ onderwezen bij Hogeschool Windesheim Flevoland. Ik woon en werk in Amstelveen. Ik heb mijn Bachelors behaald aan de University of Puget Sound en mijn Masters aan de University of Oregon.