Millenials, we kennen ze allemaal. Twintigers en Dertigers die ‘lui zijn,’ die thuis wonen, die gewend zijn om altijd een prijs te krijgen. De vooroordelen over Millennials zijn legio. Maar uitzonderingen kennen we ook allemaal. Mag je die generatie dan wel over één kam scheren?
Kenmerken
Millennials, ze bedienen hun smartphone met hun duimen, ze rijden een bakfiets, ze hebben veel online vrienden en geen auto. Ze hebben een Tatoo en/of een hipsterbaard, en zo zijn er wel meer kenmerken waaraan de ‘Millennial’ goed te herkennen is. Toch?
Verschillen
Maar er zijn ook grote verschillen binnen die groep van twintigers en dertigers. Om maar een paar onderscheidende (gedrags)kenmerken te noemen:
Muziek………….. .Hollandse hits……….. RnB muziek
Werk…………….. Parttimer…………….. Carrière tijger
Mobiel…………….iPhone adept………… Android adept
Vervoer……………Auto…………………. Geen eigen auto
Fiets…………….…Omafiets…………….. Bakfiets
Privacy…………… Beschermen…………..Te gelde maken
Kijk naar de eerste (beperkte) kolom en de contouren doemen op van een conservatieve Millennial, kijk naar de tweede kolom en je herkent het silhouet van de progressieve Millennial. Verschuif de kenmerken en er ontstaan spontaan nieuwe segmenten. Kortom, Millennials zijn niet één pot nat, niet zwart-wit in te delen, maar wel in een aantal tinten grijs.
Onderzoek naar Millennials
Maar hoe deel je die Millennials nu in zodat je daar je communicatiebeleid, per segment, op kan afstemmen?
Om die vraag te beantwoorden start ik binnenkort met diepte-interviews met (veelbelovende) Millennials, om verder te segmenteren en om vervolgens, per segment, vast te stellen waar de ‘triggers’ liggen. Waar lopen ze warm voor? Is milieu en maatschappelijke betrokkenheid nu echt belangrijk? Hoe staan ze tegenover het inschakelen van een advocaat? Dat soort vragen.
Millennials en Advocaten
Advocaten? Ja, de ‘Millennial Insights Interviews 2018’ zijn gericht op de advocatuur. Want de trend is dat (veelbelovende) twintigers en dertigers heel anders over het inschakelen van rechtshulp denken dan hun ouders.
Weet jij nog een advocaat die open staat voor vernieuwing, voor een andere aanpak? En wil jij die advocaat helpen om veelbelovende jonge cliënten binnen te halen? Deel dan dit bericht! Er is plaats voor vijf ambitieuze kantoren om mee te doen aan de ‘Millennial Insights 2018 Interviews’.
JAN MULDER, MARKET ONDERZOEKER EN OPRICHTER VAN MARKET VISION
Jan Mulder is onderzoeker bij Market Vision. Jan heeft Market Vision in 1996 opgericht na het opdoen van marketingervaring bij een van de eerste Personal Computer firma’s (Kaypro) en juridische ervaring bij Fokker Ruimtevaart. Zijn huidige expertise is gebaseerd op meer dan 15 jaar onderzoek bij hotelketens zoals Radisson en Novotel. Jan heeft de afgelopen 5 jaar ook het vak ‘onderzoek’ onderwezen bij Hogeschool Windesheim Flevoland. Jan woont en werkt in Amstelveen. Jan heeft een Bachelors behaald aan de University of Puget Sound en een Masters aan de University of Oregon.