Het leek zo mooi, een waardige opvolger voor de V & D uit het keurige Canada. Zoveel bombarie, 20 filialen in 1x open, huurcontracten van 20 jaar. Een nu.. Nu gaan ze dan toch sluiten. Niets getest, niets onderzocht, gewoon gedaan. En ze bleken heel flexibel te zijn want eerst zouden ze nog duurder worden dan de Bijenkorf, toen weer net ietsjes duurder dan de V & D en toen dat ook niet werkte, gaven ze heel veel korting!
In alle kranten zijn nu interessante analyses te lezen.

Volkskrant

Ze richtten zich op de ‘Millennial’, maar die koopt toch online. Die hoopten ze dan te bereiken via influencers op social media zoals Instagram, maar die wilden op een gegeven moment hun reputatie hier niet voor op het spel zetten.

NRC

Ze richtten zich op hetzelfde publiek als V & D, maar dan met een andere concept invulling (niet langer eindeloos veel dezelfde jassen, broeken en truien, maar veel mooie wat exclusievere merken.

FD

Mijn eigen ervaring beschreef ik al in mijn Blog van 18 oktober waarbij het mij opviel hoe leeg het was en waar ik al voorspelde dat dit niet lang meer zo kon duren. Toch leken ze wel flexibel in hun aanbod, maar volgens experts in het Financieele Dagblad was allemaal ‘too little en too late’.

Canadees Onderzoek

Als marktonderzoeker denk je dan hebben ze wel marktonderzoek gedaan? Ja daar heb ik over gelezen. Een paar hoge omes kwamen uit Canada, reden naar een paar steden met een grote V & D en constateerden dat die Nederlanders hetzelfde willen als de Canadezen. Mispoes, dat was wel erg kort door de bocht want een gemiddelde Nederlandse stad telt (nog steeds) heel veel winkels per inwoner. Dus daar moet je wel met iets heel bijzonders komen, wil het werken.

Prijs / kwaliteit

Twee jaar geleden nam mijn zoon mij mee naar Antwerpen. En naar de Uniqlo, een Japanse winkel met eenvoudige maar goede (onder) kleding. Ja, die was er nog niet in Nederland. Tot een jaar geleden toen ze openden in Amsterdam. Die had wel een gat in de markt te gevonden. Beetje vormeloze kleding, maar wel gemaakt van bijzonder luchtig hi-tech materiaal. En dat voor een spotprijsje.

Het is stil.. aan de overkant!

Ironisch genoeg zijn in Amsterdam gevestigd aan het Rokin tegenover Hudson’s Bay. Aan de locatie ligt het dus niet! Is zo’n vestiging nu gewoon ‘ondernemersgeest’ (lees waaghalzerij) of hebben ze ook onderzoek gedaan?

Japans onderzoek

En hoe zou zo’n onderzoek gedaan zijn bij Uniqlo? Vast niet traditioneel, want wat zegt een respondent als iemand je een vormeloze onderbroek voorhoud? Ja leuk? Nee, natuurlijk niet! En toch verkoopt het..
Betekent dit dat je geen onderzoek kan doen? Want kennelijk zijn consumenten heel inconsequent. Ze doen iets anders dan dat ze zeggen. Maakt dat de consument ongrijpbaar?
Gelukkig zijn er ook speciale onderzoekstechnieken om die tegenstrijdigheid tussen zeggen en doen van consumenten te voorspellen. En die technieken zullen de Japanners vast wel gebruikt hebben voordat ze zich op een A1 locatie in Amsterdam vestigden.

JAN MULDER, MARKET ONDERZOEKER EN OPRICHTER VAN MARKET VISION
Jan Mulder is onderzoeker bij Market Vision. Ik heb Market Vision in 1996 opgericht na het opdoen van marketingervaring bij één van de eerste Personal Computer firma’s (Kaypro) en juridische ervaring bij Fokker Ruimtevaart. Mijn huidige expertise is gebaseerd op meer dan 15 jaar onderzoek bij hotelketens zoals Radisson en Novotel en 7 jaar in theaters. Ik heb ook 5 jaar het vak ‘onderzoek’ onderwezen bij Hogeschool Windesheim Flevoland. Ik woon en werk in Amstelveen. Mijn Bachelors heb ik behaald aan de University of Puget Sound en mijn Masters’ degree aan de University of Oregon.