Word je bang van een slechte respons? Lopen de rillingen over je rug, als je baas jou vraagt hoe je de respons op je vragenlijst kan opvoeren? Zitten er lijken in je kast die je graag zou willen omzeilen? Ben je bezeten door onverklaarbare afwijkingen, te weinig response en nietszeggende rapportages? Door de problemen te begrijpen die van het enquêteren een hel maken, ontdek hoe je betrouwbare uitkomsten op basis van solide data kan halen uit je enquête.
Kijk of je een van deze trollen, plaaggeesten of gremlins herkent:
Zombie Enquêtes
In de film “Shaun of the Dead, ” bewegen zombies zich voort op eigen kracht, maar niet gedreven door denkwerk. Zombie enquêtes worden getypeerd door survey projecten die jaar na jaar gehouden worden “omdat we het altijd zo gedaan hebben”. Bedenk altijd: Is deze enquête wel nodig voor het verkrijgen van deze gegevens? En, wat ga ik doen met die verzamelde gegevens? Als je deze twee vragen niet kan beantwoorden, dan is het jouw opdracht om de zombie om zeep te helpen.
Frankenstein Enquêtes
Dr. Frankenstein schroefde een monster in elkaar van niet bij elkaar passende onderdelen. Veel organisaties stellen helaas hun enquêtes op dezelfde manier samen. (Oh, dat kunnen we ook nog even vragen…). Vaak worden bij het opstellen teveel afdelingen betrokken met als resultaat een oncontroleerbaar monster. Om een Frankenstein enquête te vermijden, moet je meedogenloos de omvang van je enquête beperken door je te focussen op die gegevens die nodig zijn voor zaken die je kan beïnvloeden, voor het maken van beslissingen. Plak niet teveel vragen aan elkaar maar gebruik het mes om zoveel mogelijk vragen eruit te snijden.
Jekyll & Hyde Enquêtes
Dr. Jekyll zag er uit als een gewone man, maar minuten na het drinken van zijn toverdrank veranderde hij in een kwade geest. Jekyll & Hyde enquêtes zien er heel normaal uit, maar veranderen in een ronduit slechte enquête door toegevoegde vooringenomen vragen of het gebruik van scheve schalen die als enig doel hebben om een vooropgesteld resultaat te behalen. Stel nooit vragen waaruit de respondent kan afleiden hoe jij denkt over een onderwerp. Je kan dr. Hyde’s toverdrankje vermijden door te streven naar het formuleren van objectieve vragen.
Response Ouija Board
Voor het oproepen van een hoge respons is meer nodig dan een donkere kamer en de juiste bezweringen. De juiste ingredienten voor een goede respons zijn:
o 1 goede lijst van respondenten
o 1 smakelijke enquête uitnodiging
o 6 sleutelbegrippen voor de uitnodiging
o Een eetlepel trucjes om spamfilters en ‘blacklists’ te omzeilen
o Een flinke scheut beloningen en ‘incentives’ om het non-response percentage laag te houden.
Vampire Uitnodigingen
Vleermuizen kunnen hun bestemming bereiken in complete duisternis. Maar sommige vleermuizen veranderen in bloeddorstige vampieren! Dit kan jou ook gebeuren als je een vragenlijst verstuurd naar mensen met een ongescreende lijst die niet voldoet aan de AVG wetgeving.
Een goede uitnodiging word gezien als een ‘goede geest’ die de volgende regels volgt:
o De E-mail text bevat de adres gegevens van de zender
o De Koop is correct en niet misleidend voor de respondent
o Er moet een ‘opt-out’ mogelijkheid zijn of een ‘unsubscribe link’
o In de adressering staat alleen de naam van de ontvanger, niet alle ontvangers.
Headless Horseman Rapportage
Standaard rapporten worden begraven en genegeerd, hen valt het lot van de ‘Headless Horseman Rapportage’ ten deel. Het verkrijgen van nieuwe ‘inzichten’ is de reden voor het houden van een enquête. Daarom moet je er voor zorgen dat de rapportage zo goed is dat lezers bereid zijn er hun hand voor af te hakken. Om deze lastige gremlin te vermijden moet je je niet verplicht voelen om antwoorden achter elkaar te rapporteren, ofwel in de volgorde van de enquête. Haal de belangrijkste uitkomsten naar voren, onafhankelijk van waar de vraag staat in de enquête. Zorg ervoor dat jouw rapportage antwoord geeft op de originele vraag waarvoor de enquête in het leven was geroepen. (ook gij afstudeerder..)
Silence of the Lambs
Hannibal Lecter mag dan verwerpelijke dingen gedaan hebben, hij was niet te verlegen om erover te praten. (“I ate his liver with some fava beans and a nice Chianti”). Ook jij moet je werk aanprijzen. Overweeg of je een ‘summary report’ maakt, een webinar organiseert of blogt over de uitkomsten van je enquête. Om het meeste te halen uit je investering betrek je de werknemers, en laat je de resultaten zien aan klanten, waarmee je meteen de feedback loop sluit en hun deelname aan een volgend onderzoek veilig te stelt.
Volg deze ‘best practices’ om de trollen, geesten en gremlins uit te drijven bij jouw onderzoeken!
Meer weten over het maken van enquêtes? Mail mij! Jan.mulder@marketvision.nl
JAN MULDER, MARKET ONDERZOEKER EN OPRICHTER VAN MARKET VISION
Jan Mulder is onderzoeker bij Market Vision. Ik heb Market Vision in 1996 opgericht na het opdoen van marketingervaring bij één van de eerste Personal Computer firma’s (Kaypro) en juridische ervaring bij Fokker Ruimtevaart. Mijn huidige expertise is gebaseerd op meer dan 15 jaar onderzoek bij hotelketens zoals Radisson en Novotel. Ik heb ook 5 jaar het vak ‘onderzoek’ onderwezen bij Hogeschool Windesheim Flevoland. Ik woon en werk in Amstelveen. Mijn Bachelors heb ik behaald aan de University of Puget Sound en mijn Masters’ degree aan de University of Oregon.