Een weekendje Maastricht. Altijd een bad in een cultuur van gastvrijheid. Van restaurant tot grot, overal even vriendelijk die Maastrichtenaren.
Als onderzoeker vraag ik mij dan af hoe dit mogelijk is. Wat is het nu precies? Is het een soort ‘FISH mentaliteit’? Het beroemde filmpje over de vismarkt in Seattle waar het personeel met vis gooit, naar de klanten! (Inmiddels al een hele industrie zie http://bit.ly/2dCJJMc) Deze grap levert ze veel publiciteit en elke dag weer een grote schare aan bezoekers!
‘To sleep with the Fishes’, een uitdrukking die mij doet denken aan de film ‘the Godfather’. In ons hotel (St. Martenslane) was het letterlijk mogelijk! Voor 3,50 euro kan je een goudvis meekrijgen naar je kamer, als gezelschap. Leuke grap of serieus? Als onderzoeker denk ik dan ook b.v. wat doe je nu als die vis die nacht doodgaat? Of is er steeds weer verse vis? En hoe diervriendelijk is dat?
Maar voor de gast is het leuk. Zo had dit design hotel nog meer bijzondere dingen, zoals een pan soep die op de balie stond te koken. Krijg je meteen een kom soep bij aankomst. Heel gastvrij en zeer informeel. Kan het nog gekker?
Daarom bij deze mijn oproep voor deze week!
Laat mij weten welke leuke, gekke of bijzondere ervaring jij hebt beleefd tijdens een hotel bezoek! Ik ben benieuwd!
Jan Mulder, Market onderzoeker en oprichter van Market Vision
Jan Mulder is onderzoeker bij Market Vision. Jan heeft Market Vision in 1996 opgericht na het opdoen van marketingervaring bij een van de eerste Personal Computer firma’s (Kaypro) en juridische ervaring bij Fokker Ruimtevaart. Zijn huidige expertise is gebaseerd op meer dan 15 jaar onderzoek bij hotelketens zoals Radisson en Novotel. Jan heeft de afgelopen 5 jaar ook het vak ‘onderzoek’ onderwezen bij Hogeschool Windesheim Flevoland. Jan woont en werkt in Amstelveen. Jan heeft een Bachelors behaald aan de University of Puget Sound en een Masters aan de University of Oregon.