Enquête revolutie: Sneller en Leuker enquêteren met ‘De Chat Enquête!’
Terug naar overzicht >Bijna niemand vult ze meer in, die mail-enquêtes die je krijgt na bezoek aan een website, een winkel of een hotel. Het zijn enquêtes die allemaal op elkaar lijken. I hate to say it, maar.. ze gaan vervelen!
Deze mail-enquêtes zijn nog niet ‘dood’, maar ze verlopen wel steeds stroever. Dat zie ik dagelijks in mijn werk; de incentives worden groter, de respons steeds minder. Ik was dan ook blij verrast om te zien dat het ook anders kan.
Na de aflevering van mijn online bestelling (bij Ikea) ontving ik meteen een Chat enquête van de koerier. Origineel, informeel en supersnel in te vullen. Leuk om te doen en ik wist meteen, dat wil ik ook!
Na enig speurwerk en een korte studie kan ik nu zelf vragenlijsten in Chatvorm programmeren en passende vragen formuleren.
Ik heb meteen een demo Chat ontwikkeld: Een snackbar die ijsjes wil gaan verkopen. Ervaar het zelf en klik deze link: CHAT ENQUETE
Wie wil er een lekker ijsje?
Op basis van deze Chat enquête krijgt de snackbar inzicht in wie, voor welk soort ijs, belangstelling heeft. Dat is belangrijk want het budget is beperkt, de snackbar moet een keuze maken. Met de Chat enquête identificeren we de verschillende doelgroepen en leggen we hun voorkeuren vast.
Wat voor ijs wil jij?
Een belangrijke doelgroep voor ijs zijn de jonge families; hier kiezen zij duidelijk voor verpakt ijs en voor softijs. Zo kan je als snackbar op basis van de Chat enquête meerdere vergelijkingen maken tussen je doelgroepen en weloverwogen bepalen in welk soort ijs je gaat investeren.
De voordelen van de Chat enquête
- Heb ik al gezegd dat de participatie, de respons veel beter is dan bij een traditionele e-mail enquête? (GRID report claimt zelfs 91%).
- Chats zijn gemaakt voor de smartphone, maar ook op de computer werken ze uitstekend. Geen gedoe met aanpassingen per platform.
- De snelheid van invullen met het touchscreen van je smartphone komt hier goed tot zijn recht.
- Verder zijn er ook toepassingen van Chats waarbij niet alleen gemeten wordt, maar de respondent ook meteen aangezet wordt tot actie, zoals bij een ondersteuningsactie voor een Dierentuin.
- Tot slot is het medium natuurlijk ‘Cool’, want volgens de laatste techniek.
De nadelen van de Chat enquête
Graag zou ik dit vak open laten, maar nadelen zijn er ook.
- De opzet en toonzetting is informeel en dat past niet bij elke organisatie.
- Enquêtes moeten niet te lang worden. Je moet dus goed nadenken over waar en wanneer je deze methode inzet.
Toepassingen van de Chat enquête
In dit voorbeeld wordt gezocht naar het meest waardevolle type ijs dat aangeboden moet worden (concept screening). Maar met de Chat enquête zijn meer toepassingen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een tevredenheidsonderzoek voor een hotel, een imago onderzoek voor een net verbouwde boekhandel of een segmentatie onderzoek voor een theater, enz.
IJsje eten?
Ken jij nog iemand met een onderzoeksvraag en die open staat voor vernieuwing, voor een andere aanpak? Deel dan dit bericht en ik trakteer je op een gratis ijsje bij O’Larry’s in Heemskerk!
Jan Mulder, Market onderzoeker en oprichter van Market Vision
Jan Mulder is onderzoeker bij Market Vision. Ik heb Market Vision in 1996 opgericht na het opdoen van marketingervaring bij één van de eerste Personal Computer firma’s (Kaypro) en juridische ervaring bij Fokker Ruimtevaart. Mijn huidige expertise is gebaseerd op meer dan 15 jaar onderzoek bij hotelketens zoals Radisson en Novotel. Ik heb ook 5 jaar het vak ‘onderzoek’ onderwezen bij Hogeschool Windesheim Flevoland. Ik woon en werk in Heemskerk. Mijn Bachelors heb ik behaald aan de University of Puget Sound en mijn Masters’ Degree aan de University of Oregon.