Onderscheidend vermogen

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0
Terug naar overzicht >

Groeien of doorploeteren?

 

Zon, zee en een heerlijk klimaat, dat is pas vakantie! Een hele week op een Grieks eiland in een klein hotelletje op spuugafstand van het strand. En elke avond lekker uit eten in een restaurantje in het haventje van Karpathos.

Eten we vanavond Gyros, Calamaris of toch weer Souvlaki? En gaan we weer zitten bij het restaurantje met de Sirtaki op ‘repeat’?  En ’s avonds, gaam we naar die bar met een groot beeldscherm (Olympische spelen) of naar die andere bar met een nog groter beeldscherm? Hoe leuk het ook was, na een dag of vier heb je het eigenlijk wel gezien en gehoord. Dan ga je toch op zoek naar een ding dat ‘anders’ is. Tenminste, ik wel!

Dat was nog een hele toer! Maar als je goed oplet zie je soms toch gelegenheden die het verschil proberen te maken. Bijvoorbeeld met een Nederlands sprekende ober, of een bijzonder schoon toilet. En dat laatste leer je wel waarderen in zo’n zuidelijk land! Maar veel onderscheid was er uiteindelijk niet. Maar waarom niet eigenlijk? Waarom zou je je niet specialiseren in kindvriendelijke voorzieningen? Die kinderen worden tot na twaalven meegesleept, dus regel wat anders voor ze dan dat iPad spelletje! Of waarom niet iets verrassends op het menu gezet?

Maar doen wij het beter in Nederland? Wat zie je op de boulevard in Scheveningen? Of in Giethoorn of Volendam? Onlangs was ik in Scheveningen in een bar genaamd STEAM. Daar was stoom doorgevoerd als thema. Jules Vernes, koperen leidingen, bediening in ouderwetse kleding, enz. En daarmee richten zij zich ook op een bepaald segment. Kortom, onderscheiden kan wel! Je moet echter wel durven om keuzes te maken. Want kies je voor de ene doelgroep, dan sluit je misschien een ander uit, zie ook mijn blog ‘Persona waarden op zijn Frans’ over botsende doelgroepen, maar je bent dan wel meteen succesvol binnen die doelgroep! Durf jij het aan?

Blijf niet ploeteren! Bel ons. Wij kunnen je helpen om het anders aan te pakken. Met een marktonderzoek of een haalbaarheidsonderzoek gaan er straks weer nieuwe deuren voor je open!

 

Jan Mulder, Market onderzoeker en oprichter van Market Vision

Jan Mulder is onderzoeker bij Market Vision. Jan heeft Market Vision in 1996 opgericht na het opdoen van marketingervaring bij een van de eerste Personal Computer firma’s (Kaypro) en juridische ervaring bij Fokker Ruimtevaart.  Zijn huidige expertise is gebaseerd op meer dan 15 jaar onderzoek bij hotelketens zoals Radisson en Novotel. Jan heeft de afgelopen 5 jaar ook het vak ‘onderzoek’  onderwezen bij Hogeschool Windesheim Flevoland. Jan woont en werkt in Amstelveen. Jan heeft een Bachelors behaald aan de University of Puget Sound en een Masters aan de University of Oregon.